//غربالگری و تشخیص و درمان بیماری های دهانه رحم (سرویکس)

غربالگری سرطان دهانه رحم ( سرویکس )

غربالگری سرطان دهانه رحم چیست؟

از این روش برای پیدا کردن تغییرات درسلولهای دهانه رحم که ممکن است منجر به بدخیمی شوند استفاده می شود.سرویکس ( دهانه رحم ) در پائین رحم و بالای واژن قرار گرفته است .این غربالگری به صورت بررسی سلولهای دهانه رحم ( تست پاپ اسمیر ) وبرحسب شرایط مورد نیاز بررسی از نظر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی می باشد.

سرطان دهانه رحم چگونه به وجود می آید؟

این بدخیمی زمانی به وجود می آید که سلولهای دهانه رحم غیرطبیعی شوند و در طول زمان دچار رشد غیرطبیعی و خارج از کنترل شوند.این سلولهای غیرطبیعی می توانند به لایه های بافتی عمیق تر دهانه رحم تهاجم بدهند و در موارد پیش رفته به اعضای دیگر بدن هم گسترش پیدا کنند.

علت به وجود آمدن سرطان دهانه رحم چیست ؟

بیشتر موارد این بدخیمی در اثر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید. ویروس پاپیلومای انسانی یک ویروسی است که میتواند پس از ورود به سلول باعث تغییرات در سلول شود. بعضی از انواع این ویروس می توانند باعث بدخیمی سرویکس , واژن , مقعد , دهان و حنجره شوند . به این دسته از ویروسها گروه پر خطر گفته می شود.

انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر می باشد. این بیماری بسیار شایع است و اکثر افرادی که رابطه جنسی دارند در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.عفونت با این ویروس اغلب علامتی نمی دهد. در بیشترموارد این ویروس با کمک سیستم ایمنی بدن خودبخود از بین می رود. این عفونت کوتاه مدت باعث تغییرات خفیف در سلولهای دهانه رحم می شود و پس از بهبود بیماری و از بین رفتن ویروس سلولها به حالت عادی وقبل خود بر می گردند. اما در بعضی از بیماران این ویروس از بین نمی رود و پایدار می ماند .ابتلای طولانی مدت به ویروسهای گروه پر خطر می تواند باعث تغییرات شدید در سلولهای دهانه رحم شود . این تغییرات شدید احتمال تبدیل به بدخیمی را دارند.

چرا غربالگری سرطان دهانه رحم اهمیت دارد؟

برای تبدیل تغییرات شدید دهانه رحم به بدخیمی یک دوره زمانی چند ساله ( 3 الی 7 سال )لازم می باشد به همین علت با انجام غربالگری می توانیم این تغییرات سلولی را قبل از اینکه به بدخیمی تبدیل شوند را تشخیص بدهیم.

در موارد تغییرات خفیف بیمار به طور مکرر ارزیابی می شود تا وضعیت سلولها از نظر بازگشت به حالت عادی یا پیشرفت به سمت تغییرات شدید تحت نظر باشند. دربیماران با  تغییرات شدید اقدامات درمانی برای برداشتن این سلولهای غیر طبیعی انجام می شود.

جواب غیرطبیعی در تستهای غربالگری به چه معنی است ؟

بسیاری از خانمها ممکن است تست غیرطبیعی غربالگری داشته باشند.این تست غیرطبیعی لزوما به این معنا نیست که بیمار بدخیمی دارد.به یاد داشته باشید که اغلب تغییرات به خصوص موارد خفیف به صورت خودبخود بهبود پیدا می کنند و اگر این برگشت سلولها به حالت عادی رخ ندهد , برای تبدیل به بدخیمی زمان طولانی را نیاز دارند.

اگر در جواب غربالگری گزارش سلولهای غیرطبیعی را داشته باشیم , لازم به انجام بررسیهای بیشتری هستیم از نظر اینکه ببینیم آیا بیمار در حال حاضر دارای تغییرات شدید سلولی یا بدخیمی هست یا خیر.در بعضی موارد ممکن است فقط تکرار تست با فاصله زمانی مناسب لازم باشد و در بعضی از بیماران برای اینکه  شدت تغییرات را تعیین کنیم انجام کولپوسکوپی و یا بیوپسی ( نمونه برداری ) سرویکس لازم می باشد. اگر در جواب بررسیها شدت تغییرات زیاد گزارش شود لزوم درمان و برداشتن سلولهای غیرطبیعی و بعد پیگیری و تحت نظر بودن را دارند.

آیا جواب تست پاپ اسمیر 100% دقت دارد؟

همانند بقیه تستهای آزمایشگاهی , تست پاپ اسمیر هم ممکن است در جواب سلولهای غیرطبیعی گزارش کند در حالیکه در واقعیت سلولها نرمال هستند ( به این پاسخ مثبت کاذب گفته میشود ) یا جواب تست سلولهای سالم گزارش شود در حالیکه سلولها دارای تغییرات بوده اند ( به این حالت منفی کاذب گفته می شود ).

انجام تست با رعایت شراط لازم و استاندارد سبب به حداقل رسیدن هر دو خطای فوق می شود.

1397/11/18 21:03:25