اندومتریوز و تغذیه

اندومتریوز و تغذیه

اندومتریوز که در واقع همان رشد غشاء داخل رحم در خارج از رحم ودرناحیه لگن به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن می باشد واغلب موجب درد های شدید لگنی،دیسمنوره،درد در هنگام دفع اردار واجابت مزاج،یبوست ویا اسهال ،نفخ ودرد درهنگام نزدکی وحتی ناباروری می گرددبه طور کلی در 5-10% زنان شایع است وسن شیوع آن معمولاٌ30 الی 45 سالگی است ومنجربه کاهش کیفیت زندگی افراد مبتلا می شود.

از عوامل دخیل در بروز آن می توان به ژنتیک ،اختلالات هورمونی،ساختار آناتومیک وسیستم ایمنی اشاره کرد.

براساس مطالعات انجام شده تغذیه و ورزش  نقش موثری درپیشگیری وکاهش عوارض این بیماری دارد وبه دلیل بالابودن سطح استروژن وافزایش پروستاگلندین های التهابی  تغذیه وبرنامه غذایی باید در جهت کنترل این دوفاکتور باشد.

توصیه های انجام شده در خصوص مصرف  امگا3 یک فاکتورضدالتهاب است که در ماهی ها،گردو وبذرکتان نیز یافت می شود وباافزایش مصرف امگا3 وبالارفتن سطح امگا3 نسبت به امگا6 التهاب ودرد کاهش پیدا می کند. مصرف کلسترول وچربی های اشباع وهمچنین اسیدهای چرب ترانس که در فست فود ها وغذاهای سرخ کردنی به وفور یافت می شود باید کاهش یابد.

همچنین ترکیباتی مانند کافئین والکل موجب بالارفتن سطح استروژن بدن شده که برای افراد مبتلا به اندومترویوز مناسب نمی باشد.مصرف بیش از حد گوشت قرمز نیز در پیشرفت اندومتریوز موثراست وباید کاهش یابد.در خصوص مصرف سویا وفراورده های آن باوجود مفید بودن فیتواستروژن هاولی هنوز مطالعات کامل نشده وکماکان توصیه به کاهش مصرف  آن می باشد.میوه وسبزیجات وغلات سبوس دار نیز از گروه های غذایی اصلی کاهش سطح استروژن بدن می باشند وتوصیه می شود که همیشه از نان سبوس دار استفاده کنند.از دیگر فاکتور های ضد التهاب ودرد مصرف زردچوبه می باشد که یک فاکتور قوی سرکوب کننده پروستاگلندین های التهابی می باشد.سطح مناسب کلسیم،ویتامین دی ومنیزیم نیز در پیشگیری ودرمان اندومتریوز موثراست.همچنین آنتی اکسیدان های CوEنیز در کاهش عوامل التهابی موثراست وبهتراست بیشتر از طریق منابع غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها تامین شودمانند جوانه ها ومرکبات وسبزیجات تازه.

ورزش وفعالیت بدنی  درکاهش استرس وکاهش پروستاگلندین های التهابی موثراست.ورزش هایی مانند یوگا،حرکات کششی وتمرینات مدتیشن در پیشگیری وکاهش درد در اندومتریوز بسیار موثراست.

به طورکلی کاهش مصرف کافئین والکل،عدم استعمال دخانیات،افزایش مصرف میوه وسبزیجات ولبنیات کم چرب وفعالیت بدنی نقش موثری در پیشگیری وکاهش عوارض افراد مبتلا به اندومتریوز دارد.

 

تهیه وتنظیم: زهرااحدی

مشاور تغذیه  ورژیم درمانی

1398/4/25 20:01:37